3. Intro bij ↓ ↓

Boek en onderbouwing

In 2018 heb ik het boek Openbaring over de Bijbelboeken – Het laatste Bijbelboek vult de andere aan geschreven. Dat boek spitst zich toe op de eindtijd. God zal al zijn beloften vervullen. Die vervulling kan alleen plaatsvinden tijdens een periode waarin mensen beloond en gestraft kunnen worden. Dus tijdens een periode waarin nog niet alles volmaakt is. Zo’n periode wordt wat cryptisch omschreven in het boek Openbaring, waar binnen de muren van het nieuwe Jeruzalem de levensboom aanwezig is om de volken te genezen en waar buiten die muren de ongelovigen zich ophouden. Bij de poorten van die stad staan engelen opgesteld om allen die niet ingeschreven staan in het levensboek de toegang tot die stad te weigeren.

In het Oude Testament komen we ook beschrijvingen van die stad tegen. Het gaat daarbij om het nieuwe Jeruzalem tijdens het Messiaans Vrederijk. Jezus zal na zijn terugkomst vanuit het nieuwe Jeruzalem over de wereld regeren en uiteindelijk alles en allen aan zich onderwerpen. Gedurende die hele periode zal Jezus Christus samen met de heiligen het laatste oordeel afronden.

In het boek kijk ik ook terug naar onder andere de schepping en de zondvloed. Daarna heb ik Job bestudeerd en daarin verschillende aanspreekbare punten gevonden die ik al eerder in mijn boek aan de orde zijn gekomen. Zo heb ik de studie over Job ervaren als een verdere onderbouwing van de ideeën die ik al eerder naar voren bracht.

Als onderbouwing zijn de volgende stukken te lezen:

  1. Job, gelezen met een doxologische leesbril
    Als er iets gaat schuren tijdens het lezen van Job, dan is het de vraag of je wel de goede leesbril op hebt. Want God is goed en dat zou eigenlijk uit elke bijbeltekst moeten blijken. Job biedt onder andere een leessleutel aan voor het lezen van de hele Bijbel.

  2. Tweede leven.
    Iedereen zal opstaan uit de dood, zowel de gelovigen als de ongelovigen. Dit mogen we zien als een teken van Gods barmhartigheid. Tijdens dit tweede leven zal God het laatste oordeel voltrekken.

  3. De late-alverzoening.
    God heeft met elk oordeel iets goeds op het oog. In het Oude Testament lezen we veelvuldig over Gods oordelen. Al die oordelen zijn zo te interpreteren dat God daardoor de weg vrijmaakt voor zijn heilsplan. Denk daarbij aan de zondvloed en de Babylonische ballingschap. God gaat door. Zijn heilsplan blijft Hij uitvoeren totdat Jezus Christus alles en allen aan zich heeft onderworpen en dat eindresultaat teruggeeft in de handen van zijn Vader.

  4. Fantasie of werkelijkheid
    In het document Fantasie of werkelijkheid bespreek ik de paradijsthese. Ik veronderstel dat God tijdens de zondvloed het paradijs in veiligheid heeft gebracht. In de derde hemel. Paulus schreef daarover. En in het nieuwe Jeruzalem zien we de levensboom terug, inmiddels uitgegroeid tot bomen die aan weerskanten van de rivier staan.
    Op basis van deze en nog andere aanwijzingen geloof ik dat dat God op dit moment het paradijs uitbouwt tot het nieuwe Jeruzalem. Jezus zei immers bij zijn hemelvaart: ‘Ik ga heen om voor jullie een plaats te bereiden’.

Wie verder wil meedenken over het nieuwe Jeruzalem, kan dat doen aan de hand van een stuk dat Rob van Houwelingen daarover schreef. Zie Contouren van een nieuw Jeruzalem, onder Geschiedenis → Hoofdstuk 16.